Manusia Paling Penipu Di Dunia


Manusia Paling Penipu Di Dunia | Berikut merupakan manusia dengan penipuan nya tentang Eiffel Tower yang pasti ramai belum tahu. kisah ini di cerita dalam bahasa indonesia dan admin translatekan kepada bahasa melayu ya. Jom baca kisah nya

Manusia Paling Penipu Di Dunia

The Count adalah julukannya, ia bernama asli Victor Lustig lahir tahun 1890 di Austria-Hungary yang membuatnya fasih menguasai beberapa bahasa. Mungkin ia adalah seorang penipu terbesar yang paling jago sepanjang abad, walaupun ia berjaya menipu seorang ahli perniagaan dengan menjual menara Eiffel sehingga ia terkenal sebagai the man who sold the eiffel tower, selain itu ia berhasil mengelabui banyak orang dengan helah dan tipuannya yang terkenal lihai dan halus .

Saat beranjak dewasa ia berniat ingin melihat dunia dan tentu saja memerlukan wang , lalu Lustig berfikir : Di mana tempat yang boleh menghasilkan wang selain daripada kapal layar yang dipenuhi oleh pelancong kaya . Dengan modal penampilan nya yang menarik dan dandanan yang sedikit mewah ditunjangi usia mudanya , Lustig menghabiskan masa berbasa - basi dengan para pengusaha sukses sambil memilah mana yang boleh menjadi mangsa yang berpotensi untuk aksi yang akan dilakukannya .

Dan tentu saja pembicaraan akan dialihkannya tentang kekayaannya di Austria , pada awalnya ia berpura - pura enggan menyebutkan dari mana asal kekayaannya , namun kemudian dengan penuh keyakinan ia memberi pengakuan bahawa kekayaannya berpunca dari sebuah benda yang ia namakan Peti Wang ( Money Box ) .

Jika korbannya sudah terpancing , ia pura - pura setuju untuk menunjukkan money box itu secara private , dan ia mengatakan bahawa kebetulan saja tempat tersebut ia bawa semasa melancong . benda tersebut mirip batang steamer yang terbuat dari kayu mahoni namun dilengkapi dengan peralatan seperti mesin cetak yang canggih . Lustig akan mempertunjukkan kehebatan alat tersebut dengan memasukkan wang bernilai seratus dollar asli kedalamnya dan setelah beberapa jam yang ia sebut sebagai " pemprosesan kimia " ia akan mengambil dua keping pecahan 100 dollar dari alat tersebut . Sahabat anehdidunia.com dia tidak mengalami kesukaran dalam mempengaruhi para pelancong kaya di kapal tersebut , tidak perlu menunggu lama para pengusaha kaya dikapal tersebut akan mendatanginya dan menanyakan bagaimana cara nya agar mereka boleh mempunyai tempat seperti itu .

Lustig akan kembali pura - pura enggan untuk melepas benda miliknya , namun ia mengatakan akan mengeluarkannya jika harga yang ditawarkan sesuai . Dan bukan sesuatu hal yang aneh jika ada beberapa orang yang berminat sehingga barang tersebut seperti dilelong kepada penawar tertinggi selama beberapa hari namun jika hanya sedikit peminatnya maka ia akan sabar dan berhati - hati , dan biasanya saat akhir perjalanan money box tersebut berpindah tangan , sekurang-kurangnya 10,000 dollar atau bahkan boleh 2-3 kali ganda dari nilai itu .

Di tahun 1925 , Lustig mengarahkan sasarannya pada hal yang lebih besar , saat ia tiba di Paris ia membaca artikel disebuah akhbar berita tentang berkaratnya besi - besi menara Eiffel , serta kos yang tinggi untuk penyelenggaraan dan pembaikan . Masyarakat Paris mempunyai beberapa pendapat apa yang sebaiknya dilakukan terhadap menara tersebut , banyak yang berfikir bahawa menara indah tersebut harus dibongkar , menara yang dibina tahun 1889 saat Paris Ekspo diadakan harus dibongkar pembinaan bajanya demi keselamatan .

Lustig melihat kesempatan emas dan merancang rencana yang akan membuatnya menjadi legenda seorang penipu terbesar dalam sejarah . Ia mencari info siapa saja yang menjadi dealer buat potongan logam dan besi rongsokan di Paris . Dengan mengaku sebagai wakil pengarah bagi kementerian pos dan telegraph ia menghantar surat palsu dengan menggunakan mesin cetak memalsukan dirinya sebagai pegawai yang diberi kuasa , meminta untuk bertemu dengan para pengusaha tersebut , ia berkata pada mereka , bahawa ini akan menguntungkan mereka .

Lustig lalu menyewa sebuah bilik di Hotel de Crillon , salahsatu Hotel paling mewah di bandar Paris . Dimana disana ia akan melakukan pertemuan dengan para peniaga besi bekas . Lustig mengatakan pada mereka bahawa keputusan telah dibuat untuk menerima tawaran tertinggi selepas menara tersebut dirobohkan , menara itu dijangka mempunyai logam seberat 7000 tan baja , dan sang penawar tertinggi akan mendapatkan keseluruhannya . Lustig menyewa Limousine membawa para pengusaha tour ke kawasan Eiffel , hal itu dilakukannya untuk melihat target mana yang boleh ia perdaya dan mana yang tidak . Andre Poisson adalah seorang ahli perniagaan yang baru pindah ke Paris , dan Lustig dengan cepat memutuskan untuk fokus pada Poisson , Ketika Poisson mula tertarik dan bertanya tentang beberapa hal , Lustig kemudian melepas umpannya agar ditangkap Poisson .

Lustig menyatakan bahawa sebagai pegawai awam dirinya tidak mendapat wang yang banyak , dan mencari pembeli untuk menara Eiffel bukanlah pekerjaan yang mudah dan keputusan yang sangat besar yang harus diambil . Poisson memakan umpannya , ia cukup tahu apa yang dimaksudkan oleh Lustig dengan pernyatannya , Ia yakin sang birokrat ini legitimate , siapa lagi yang berani minta rasuah ? lalu Poisson menjanjikan sang wakil pengarah palsu tersebut wang sebanyak 20 ribu dollar plus 50 ribu dollar jika ia berjaya sbg pemenang tender .

Tak berapa lama Lustig berhasil meraih wang sebanyak 70 ribu dollar dan dalam masa 1jam selepas ia mengantungi wang tersebut lustig sudah dalam perjalanan menuju Austria . Lustig menunggu hingga kisah tentang penipuannya tersebut menjadi sejuk atau sekurang-kurangnya kemungkinan lakaran dirinya telah beredar dipolisi dan menunggu masa untuk dilupakan . Namun ternyata Poisson terlalu malu untuk melapor ke polis atas kes penipuan yang menimpa dirinya .

Lustig tak perlu menunggu lama untuk kembali ke Paris dan kembali menjalankan aksi penipuannya dengan motif yang sama , ia menghubungi para pengusaha besi bekas , namun sial buat dirinya kerana salah seorang pengusaha mengenali dirinya kerana sebelum ini ia pernah dirayu akan hal ini . Sang pengusaha melapor ke Polis yang membuat Lustig kabur terbang ke Amerika Syarikat .

Di Amerika , awalnya Lustig menggunakan modus penipuan sederhana dengan menggunakan money box , ia mempunyai puluhan nama samaran serta sempat ditangkap . Lebih dari 40 kes ia berhasil memperdayai atau melarikan diri dari penjara masa menunggu persidangan atas dirinya ( termasuk dipenjara lake county , indiana tempat John Dillinger berjaya meloloskan diri ) . Sahabat anehdidunia.com Lustig berjaya menipu seorang sheriff Texas dan seorang pemungut cukai sebanyak 123 ribu dollar dengan mod money box . Selepas Sheriff tersebut menjejakinya hingga sampai ke Chicago , Lustig berdalih bahawa sang sheriff tak berpengalaman dan menyalahkan sheriff yang tak becus dalam mengendalikan mesin itu . ( ia kembali mempraktikkan caranya didepan sheriff dengan mengorbankan beberapa ratus dollar )

Dikota Chicago bahkan seorang bos mafia besar , Alcapone juga terkena tipuannya , ia mengaku kepada Alcapone bahawa ia memerlukan wang sebanyak 50 ribu dollar untuk aksi penipuannya , ia berjanji dalam 2 bulan akan mengembalikan wang tersebut dua kali ganda . Alcapone memberinya wang tersebut dan ia kemudian menyimpan wang tersebut di kamarnya , 2 bulan kemudian ia datang dengan wang 50 ribu tersebut dan mengaku pada Alcapone bahawa projek penipuan nya gagal dan berjalan tidak sebagaimana mestinya , walau tidak sesuai janji namun Alcapone percaya pada kejujuran Lustig kerana kembali datang dengan wang 50 ribu dan mengatakan bahawa itu bukanlah bencana besar , bahkan Alcapone memberi 5 ribu dollar atas " kejujuran " Lustig . Lustig sebenarnya tidak berniat sama sekali untuk mempergunakan wang tersebut selain untuk mendapatkan kepercayaan dari Alcapone .

Di tahun 1930 Lustig berpartner dengan seorang ahli kimia dari Nebraska bernama Tom Shaw , kedua orang ini mula melakukan aksi pembuatan wang palsu , menggunakan plat master cetakan wang , kertas dan tinta yang meniru benang merah dan hijau kecil dimata wang yang sebenarnya . Mereka membuat sebuah sistem pengedaran yang cukup rumit untuk mengedarkan hingga 100 ribu dollar setiap bulan , mereka menggunakan kurir yang bahkan kurir tersebut tidak tahu bahawa yang mereka bawa adalah wang palsu , beberapa tahun selepas , seluruh nilai muka pecahan dollar telah dipalsukan dan beredar di seluruh Amerika . Secret Service menangkap Sheriff Texas yang sama , yang mana sebelumnya ia sudah ditipu oleh Lustig , Sheriff tersebut dituduh telah terlibat dalam penyebaran wang palsu di New Orleans . Sang pegawai undang-undang tersebut begitu marah mengetahui bahawa Lustig telah memberinya sejumlah besar wang palsu lalu ia memberikan ciri - ciri sang The Count kepada agent Secret Service , namun hal tersebut tidak cukup untuk membuatnya terbebas dari hukuman penjara .

Beberapa bulan telah berlalu dan semakin banyak wang palsu beredar , lebih dari jutaan dollar wang palsu buatan Lustig menyebar dari bank hingga ke arena judi pacuan kuda . Secret Service bertekad untuk membekuk sang Count , mereka menyebut wang palsu tersebut sebagai " wang lustig " terlebih lagi dengan banyaknya wang palsu akan menggangu kewangan Amerika . Billy May teman wanita dari Lustig memergoki Lustig tengah hubungan sulit dengan gundik Tom Shaw , akibatnya ditengah rasa cemburu , wanita tersebut membuat panggilan tanpa nama ke polis dan mengatakan kepada mereka dimana count tinggal di New York . Agen Federal berjaya menangkapnya dimusim semi tahun 1935 .

Saat tengah menunggu sidang , dengan setengah bercakap dan bergurau , Lustig mengatakan bahawa tak ada satupun penjara yang mampu menahannya , sehari sebelum sidangnya bermula , dengan berpakaian pakaian penjara , seluar dan selipar ia membetuk jalinan beberapa kain seprei menjadi seperti sebuah tali lalu menyelinap keluar melalui tingkap markas penahan persekutuan di Manhattan , ia berpura - pura menjadi seorang pencuci tingkap , dengan santai ia membersihkan tingkap sambil bergoyang - goyang perlahan - lahan turun ke bawah bangunan , puluhan orang yang lalu lalang melihat dia dan berfikir bahawa ia adalah tukang pembersihan bangunan dan bukan seorang tahanan yang berusaha melarikan diri .

Sang Count berjaya kembali di tangkap sebulan kemudian di Pittsburgh lalu dalam persidangan ia dijatuhi hukuman 20 tahun dan dipenjara di Alcatraz . Pada tarikh 31 Ogos 1949 yakni 15 tahun selepas dia ditangkap , Emil Lustig , saudara laki - laki dari Victor " The Count " Lustig mengatakan kepada seorang hakim di Camden , New Jersey bahawa saudaranya telah meninggal 2 tahun yang lalu di Alcatraz , jadi The Count meninggal pada tahun 1947 , tepatnya 11 Mac 1947 . Itu adalah hal paling sesuai dan pas untuk dirinya , seorang penipu terulung didunia yang penuh tipu daya dan muslihat mampu meninggalkan dunia ini tanpa menarik perhatian atau diketahui sesiapa jua selain kerabatnya .

Nota  : admin percaya walaupun korang kurang faham sebab bahasa dia tunggang terbalikkan ? Tapi kisah ni sangat best betul tak ? sesiapa yang minat membaca boleh lah baca kisah ni..

Sumber dipetik : anehdunia

0 Response to "Manusia Paling Penipu Di Dunia"

Post a Comment