Misteri Air Sungai Berwarna Merah Di Bontang


Misteri Air Sungai Berwarna Merah Di Bontang | Pasti pelikkan apabila air sungai bewarna merah ? Kebiasaan air sungai berwarna kekuningan atau keruh kan . Tapi agak pelik lah siket apabila warna nya menjadi merah . nak tahu kenapa ? Baca selanjutnya

Misteri Air Sungai Berwarna Merah Di Bontang

 Polis Kota Bontang menguak misteri air sungai yang mendadak berwarna merah di Bontang . Fenomena itu ternyata berasal dari sisa syarikat cat di Bontang .

Dalam kes ini , Polis Kota Bontang mengamankan seseorang berinisial ST , yang diduga sebagai oknum yang kali pertama membuat gempar warga Kota Bontang . Menurut Wakapolres Bontang Kompol Erlan , pelaku ST diduga mencemarkan air sungai dengan sisa cat . Kini , pelaku sudah diamankan dan sedang diperiksa oleh polis .

" Pelaku sudah diamankan , tapi masih proses lanjutan dan pemeriksaan , apakah sisa toksik atau tidak ? Pihak polis masih berkoordinasi dengan Badan Alam Sekitar , " ujarnya .

Sementara itu , warga yang berdiam di lokasi sekitar menyebut bahawa air menjadi merah kerana ulah orang yang tak bertanggung jawab . Biasanya , ada yang membuang sisa cat ke sungai dalam jumlah yang sangat banyak sehingga air menjadi tercemar . Lagi pula , di sekitar sungai itu , ada kilang pengedar cat .

" Di sini ada kilang pengedar cat , biasanya sering membuang cat , namun tidak sebesar ini sehingga tidak mengubah warna air . Bisa jadi akibat pengubahan drum - drum dari Amerika yang dibeli kilang pengedar cat tersebut , " kata Sundarwan , salah seorang warga Tanjung Laut , Bontang .

Namun , kata Sundarwan , jika air sungai berubah warna kerana sisa pengubahan drum , maka tidak mungkin boleh sampai sepanjang sungai di Tanjung Laut , Bontang Selatan . " Seharusnya tidak merata , tapi ini merata . Nah , ini yang mengelirukan . Entah betul fenomena alam atau sisa yang dibuang dalam jumlah cukup besar , " tegasnya .

Di bahagian lain , Kepala Badan Lingkungan Hidup ( BLH ) Kota Bontang Agus Amir berkata , sampai saat ini BLH belum boleh memberikan maklumat apa - apa mengenai perubahan air sungai tersebut . Namun , pihaknya akan meneroka asal perubahan air tersebut .

" Kami masih di lokasi dan pasukan kami masih melakukan pemeriksaan . Kami belum boleh memberikan kesimpulan apakah ini fenomena alam ataukah pencemaran air limbah . Harus diselidiki dulu , " kata Amir , Selasa ( 11/2/2014 ) .

Amir menjelaskan , untuk menguak misteri air merah itu , diperlukan proses yang panjang . Selanjutnya , Amir masih belum boleh membuat keputusan sama ada air merah tersebut akan diperiksa dalam laboraturium atau tidak .


" Kami masih di lokasi . Kami masih melakukan pengenalan dan lihat petanya dulu , baru boleh diambil kesimpulan . Yang jelas , kami akan terus menyiasat dari mana air merah itu bermula , " ujarnya .

nota : Sorry lah kalau kurang faham sebab asal bahasa nya dari Indonesia dan admin translatekan nya kepada bahasa melayu. Apa komen korang ? Cuba kongsikan .

Sumber dipetik : Beritaislam

0 Response to "Misteri Air Sungai Berwarna Merah Di Bontang"

Post a Comment