JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA 1435H/ 2014M


Assalamualaikum pembaca P.Malam , selamat menjalani ibadah puasa pada tahun ini ,
Alhamdulillah , ketemu lagi ramadhan bulan yang penuh dengan keberkatan .

Nak share Jadual Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Tahun 1435H/ 2014M Bagi Seluruh Negeri Melaka . Di bawah juga saya ada copy & paste link untuk negeri2 lain Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Bagi Negeri-Negeri Seluruh Malaysia 1435H/2014M.


Untuk negeri2 lain, boleh klik link di bawah:

Tahun 2014
 1.   Negeri Sabah
4.   Negeri Johor

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Selamat menunaikan ibadah puasa. Semoga mendapat keberkatan dari Yang Maha Esa. Jangan lupa niat puasa lepas tarawikh ok !

Lafaz niat sehari:

 Lafaz niat puasa Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:

Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.

Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:

“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.

Waktu Berniat

Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.

Doa Berbuka Puasa








0 Response to "JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA 1435H/ 2014M"

Post a Comment